05052010129

Prototype Dev Camp '10 - Fixie Fiets Pong

Betrokken organisatie: Mediamatic
Doel / Idee: Combineren van Pong en Fixed gear bikes tot real live Pong
Groepsgrootte: 4 personen
Rol: Technische realisatie van onderdelen

In mei 2010 organiseerde Mediamatic het Prototype Development Camp ’10. Mediamatic is een organisatie gevestigd in Amsterdam, die zich bezighoudt met culturele ontwikkeling die hand in hand gaan met nieuwe technologieën. Het Prototype Dev Camp is een aftakking van het al bestaande Hackers Camp, echter op kleinere schaal en meer gericht op studenten.

In totaal waren er circa 25 mensen, voornamelijk studenten. Indien er op tijd was aangemeld, was het mogelijk om gesponsord mee te kunnen doen. Op het Dev Camp stonden een aantal dingen centraal. Om te beginnen de technologie die gebruikt zou gaan worden.

Door middel van Ik tags die gebruik maken van RFID technologie kon je jezelf identificeren. anyMeta het content management system van Mediamatic koppelt je account aan de persoonlijke Ik tags. Tot onze beschikking stonden verder de micro controller Arduino met diverse sensors.

Het centrale ontwerp thema was de Fixed Bike expositie, ook georganiseerd door Mediamatic. Die de week erop zou plaatsvinden in hetzelfde gebouw. Indien het prototype interessant genoeg zou zijn, zou deze in de expositie geplaatst worden.

Prototype Development Camp zou in totaal vijf dagen duren. De eerste twee dagen bestonden uit het introductie en gevorderde lessen voor de verschillende technologieën, het brainstormen over ideeën en het vormen van de verschillende teams die aan deze ideeën ging werken. De laatste 3 dagen stonden in het teken van de praktische realisatie van de diverse onderdelen.

In eerste instantie leek het lastig om onderwerpen als een Arduino of RFID te koppelen aan fietsen. Na flink wat brainstormen ontstond het idee om het oude computer spel Pong te koppelen aan de beweging van fietsen. Door de fixed gear bike te gebruiken kun je werkelijk naar voren en achter rijden, in tegenstelling tot een normale fiets of een hometrainer.

De uitwerking van dit idee was als volgt: Er is een centrale computer, op deze computer draait het computerspel Pong in Java. Om dit te bedienen is er een interface gemaakt met knoppen die via een Arduino deze signalen naar de computer stuurt. Op deze interface bevindt zich ook de RFID lezer voor het scannen en doorsturen van de ingelezen Ik tag.

Het spel wordt vanuit de computer door een beamer op de grond geprojecteerd. Aan twee zijde van deze projectie bevinden zich frames met ieder een fiets. Deze fiets is een omgebouwde fixed racefiets, uitgerust met een vlaggetje, een rotary sensor gekoppeld aan een draadloze Arduino en BMX steps waarin houten verlengen werden geplaatst.

Om het eenvoudig te maken om naar voren en achter te fietsen zonder om te vallen werden de fietsen in een houten frame geplaatst. Door de houten verlenging van de assen werd de balans bewaard, door middel van een versmalling was het niet mogelijk om naar links of rechts te sturen.

Het software gedeelte werkte als volgt. In eerste instantie was er het basis scherm, wanneer één of twee personen hun Ik tag lieten scannen kon het spel gekozen worden. Door op de grote rode knop te drukken, starten het gekozen spel. Er verschijnt dan een scherm waarin de gebruikersnaam en afbeeldingen van de gebruikers geladen worden vanuit anyMeta. Na vijf seconde aftellen starten het spel.

Uiteindelijk is het gehele prototype een succes geworden, alles werkte en er ging niks kapot al was er nog wel kalibratie nodig van de sensor en de koppeling met de software. Voor een overzicht van de opstelling en de werking van het programma zijn er hieronder een video en afbeeldingen bijgevoegd.

De vijf dagen Prototype Development Camp waren lang en intensief. Met zijn allen in een grote ruimte zitten, veel overleg en ondersteuning met en van de organiserende leden van Mediamatic en het constante brainstormen, probleemoplossend denken en werken met nieuwe technologie waren een ontzettend leuke ervaring.


Video van de prototype opstelling


Presentatie met voorbeeld (Engels)

One thought on “Prototype Dev Camp '10 - Fixie Fiets Pong

Leave a Reply